Przedsiębiorca, który zdecyduje się na zrzeszenie w konsorcjum eksportowym, może odnieść wiele korzyści. W dużym stopniu zwiększa swoje szanse na efektywny eksport , który przyniesie dużą sprzedaż na rynki zagraniczne. Współpraca w konsorcjum, choć wymaga osiągnięcia pewnego kompromisu, to jednak pozwala zminimalizować problemy, z którymi przedsiębiorca polski sam musiał by się borykać. Należy zauważyć, ze niektóre z nich mogłyby być nie do przeskoczenia dla pojedynczej firmy i uniemożliwić rozwój eksportu i poszerzenie działalności przedsiębiorstwa.
Wiele z pośród rodzimych firm, które reprezentują sektor małych i średnich przedsiębiorstw, chcąc prowadzić samodzielni eksport napotyka wiele trudności, które mogą je odwieść od pomysłu prowadzenia eksportu.
Do najpoważniejszych trudności można zaliczyć:
- konieczność ponoszenia znacznych nakładów finansowych związanych z prowadzeniem działań marketingowych i wejścia na docelowe rynki zagraniczne,
- przejściowe braki koniecznych zdolności produkcyjnych w przypadku chwilowego znacznego wzrostu zamówień. Brak możliwości szybkiego dostosowania w krótkim okresie,
- ogromna konkurencyjność oraz szybkość i terminowość realizacji dostaw, zwłaszcza na rynku Unii Europejskiej i innych kierunków o rozwiniętej gospodarce i wysokiej kulturze przedsiębiorczości.
Warto również podkreślić fakt, że bardzo wiele firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, nie ma długofalowej strategii działania wraz z planami związanymi z eksportem. Koncentrują się na działaniach związanych z wytwarzaniem, produkcją, zaniedbując ważny element funkcjonowania przedsiębiorstwa, jakim jest planowanie dalszych działań.
Gdy uwzględni się ekonomię to w rozrachunku konsorcjum eksportowe jest bardzo korzystnym rozwiązaniem ze względu na znaczne obniżenie kosztów przedsiębiorstwa związanych z prowadzeniem działań eksportowych. Obejmują one wdrażanie eksportu i rozwój eksportu. Koszty w przypadku indywidualnej działano sci eksportowej mogą stanowić element uniemożliwiający prowadzenie eksportu pojedynczemu przedsiębiorcy, który nie współpracuje w ramach konsorcjum, lecz chciałby podjąć na własną rękę prowadzenie tej działalności.
Można też podać ogólne wskazania, w których tworzenie konsorcjum jest szczególnie wskazane:
- przedsiębiorstwa dysponują możliwościami finansowanymi zbliżonymi do siebie,
- podmioty są niewielkie, aby rozpocząć efektywny eksport w planowanym zakresie, gdyż to zdanie przekracza ich możliwości na jednej lub większej ilości poziomów np. finansowy, logistyczny, strategiczny,
- występuje porozumienie w zakresie rozwoju konsorcjum i celowości realizacji jego zamierzeń oraz dobra współpraca między poszczególnymi przedsiębiorstwami, a zarządem konsorcjum.
Z ekonomicznego punktu widzenia tworzenie konsorcjum jest niezwykle cenne i stanowi dużą szansą na realizację planów eksportowych.
Pewne trudności w polskich realiach bardziej mogą wynikać z mentalności i społecznych uwarunkowań. To one najbardziej decydują o braku występowania konsorcjów eksportowych w Polsce na większą skalę. Wszystko jest jednak do przeskoczenia, a wystarczy trochę wiary, że to wszystko mas sens.